Vaalikevät on taas täällä, ja sen huomaa – jos ei muusta, niin siitä että tienvarsilla kumi laulaa ja iskulauseet paukkuvat kuin keväiset räntäsateet. Perussuomalaisten mainos huutaa: “Kumi laulaa, ääni on se työn!” ja “Diesel ja bensan hinnat on nyt kohtuullisemmat.” No, laulakoon kumi – mutta entä jos kukaan ei ole enää matkalla töihin?
Suomessa eletään lamaa, työttömyys on korkealla ja ostovoima matalalla kuin polttoainevero ennen hallituskauden alkua. Vaikka mainos lupaa kohtuullisia hintoja, todellisuus on vähän toista: talous sakkaa, velka kasvaa ja taantuma kolkuttelee ovella kuin vaalikiertueen kahvitarjoilu.
Vaalimainonta on taidetta – joskus surrealismin puolelta. Se ei aina kerro, mitä on tehty, vaan mitä toivotaan muistettavan. Ja kun hallituspuolue mainostaa saavutuksiaan, voi kysyä: onko tämä mainos vai muistutus siitä, että äänestäminen kannattaa – ainakin jos haluaa muutosta?